Visjonen til Rokkvika Porselensfabrikk.

La oss minne deg på at du er vill og uhemma natur. 

Næringshageprogrammet - Rokkvika Porselensfabrikk

En kreativ hub for keramikere, kunstnere og mennesker som vil komme nærmere sin egen natur.

Bak Rokkvika Porselensfabrikk AS står kunstner og keramiker Gunvor Tangrand. Hun vokste opp i en anerkjent kunstnerfamilie i Lofoten der skapertrangen var like sterk som vinterstormene i nord. Hun har tatt utdannelse innen keramikk ved Kunsthåndverkskolen i Bergen og gått på kunstskole i Kabelvåg. Muligheten bød seg da familien på sju flyttet tilbake til Lofoten og Gunvor gikk raskt i gang med å lage verksted i Stamsund. I 2018 var Rokkvika Porselensfabrikk en realitet og hun jobber nå med produksjon av keramikk, kunstinstallasjoner, eventer og transdisiplinære samarbeid med arkitekter, designere og restauranter.  

Utfordring.

Rokkvika Porselensfabrikk AS er allerede blitt en internasjonal merkevare og merker trykk fra hele verden. Henvendelsene var blitt så mange at det var behov for en tydelig strategi for å ta ut potensiale i alle som ville samarbeide med dem, og ikke minst kjøpe produkter av dem. Strategien skulle sikre at man tok reflekterte valg for å bli en kreativ fysisk hub for kreatører som vil utforske hva vill og uhemma natur er via keramikk, kunst og opplevelser. Styret og daglig leder Gunvor kontaktet Egga Utvikling da vi har erfaring med strategi og forretningsutvikling for aktører innen kunst og kultur-feltet.

Løsningen.

Rokkvika Porselensfabrikk ble målbedrift i næringshageprogrammet vårt slik at vi kunne følge dem over tid, og skape det resultatet hun ønsket for bedriften sin. Sammen med styret og Gunvor gikk vi igjennom en strategiprosess der vi fikk analysert visjon, misjon, verdiene man skal stå for, målgrupper, produkter, tjenester og lagde konkrete målbilder som vil både gagne omdømme og øke omsetningen. Sammen med Ingrid Sommerli og Pål Viggo Mortensen i Inkubator Salten gjorde vi en økonomisk analyse for å finne balansen i nytenkning og kvalitetsikring.

Gunvor Tangrand

“Prosessen sammen med Caroline Meier var både inspirerende og veldig nyttig for oss. Caroline hjalp oss å ta det overordnede blikket på oss selv og formulere verdiene og misjonen bak Rokkvika Porselensfabrikk, og jobbe ut klare strategier basert på det. I en hektisk hverdag blir slike strategiprosesser ofte nedprioritert, men de er likevel veldig viktige og vi har i ettertid hatt stor nytte av hjelpen fra Caroline og Egga Utvikling.”

Resultatet

Rokkvika Porselensfabrikk drives i dag av Gunvor der hun har en pottemakerlærling. Støttet av Bodø2024 og EU-Japan Fest reiste keramiker Gunvor Tangrand nylig til Japan for å forfølge drømmen om å bygge en japansk Anagama-ovn i Lofoten.Den lokale forretningsmannen Even Carlsen har tilbudt seg å stille en tomt på Steine til rådighet for ovnen, som blir den første i sitt slag i Nord-Norge. Slik sett vil den spesielle keramikkovnen få stor verdi, ikke bare for Rokkvika Porselensfabrikk, men for kunstnere fra Nordland og hele landsdelen. Strategien ble ferdigstilt i mai 2023.

Tjenester/produkter fra Egga

Målbedrift i næringshageprogrammet til SIVA

Strategiprosess

Kunde:

Rokkvika Porselensfabrikk AS

Utfordring:

Å styrke merkevaren og øke omsetning uten å gå på kompromiss av den kunstneriske integriteten.

Strategisk rådgiver:

Caroline Meier

45 18 12 04

caroline@egga.no

Forrige
Forrige

Norsk Hval

Neste
Neste

Skreikonferansen