NÆRINGSHAGE + STRATEGI + MARKEDSPLAN
TREVAREFABRIKKEN
(Foto: Elin Frøderberg)
Det var noe så banalt som dårlig vær som skulle endre skjebnen for Trevarefabrikken i 2014. For egentlig skulle bergenserne Mats og Andreas Alfsen og Andreas og Martin Hjelle til Jotunheimen, men været stoppet dem. Så de dro heller til Lofoten for å klatre, og det var på selveste Festvågtinden at en lokalkjent pekte på bygget og erklærte de berømte ordene: “Det er til salgs.”
Trevarefabrikken ble oppført i 1948 og har gjennom alle år vært en hjørnestein i Henningsvær. Lokalene har inneholdt både trandamperi og snekkerverksted. Spør du hvem som helst fra Henningsvær, så har de en historie om Trevarefabrikken. I 2008 ble lokalene derimot stående tomme, og mange var nok usikre på hva fremtiden for folkekjære bygget skulle bli.
Det var noe så banalt som dårlig vær som skulle endre skjebnen for bygget i 2014. For egentlig skulle bergenserne Mats og Andreas Alfsen og Andreas og Martin Hjelle til Jotunheimen, men været stoppet dem. Så de dro heller til Lofoten for å klatre, og det var på selveste Festvågtinden at en lokalkjent pekte på Trevarefabrikken og erklærte de berømte ordene: “Det er til salgs.”
Totalt forelsket i de industrielle detaljene, omgivelsene med fjellene i Lofotens fjell som formelig river seg opp av havet og den inspirerende historien til bygget, kjøpte de bygningen med ambisjoner om å skape et internasjonalt møtested på tvers av kulturelle uttrykk i et lite lokalsamfunn. Det har de lyktes med. Den gamle fabrikken har blitt transformert til et sted som tilbyr en kombinasjon av aktiviteter, kunst, kultur, matopplevelser, overnatting og er det perfekte utgangspunktet for å oppleve Lofoten og ikke minst, de lokale.
Med en restaurant, kafé, hotellrom, kulturscene og en sjøbadstue, har Trevarefabrikken utviklet seg til et populært samlingspunkt for både lokalbefolkningen og besøkende. Det er også et kreativt knutepunkt som arrangerer konserter, festivaler som Trevarefest, og andre kulturelle arrangementer, og tiltrekker seg folk med ulike bakgrunner og interesser.
Foto: Max Emanuelson
Foto: Elin Frøderberg
Utfordring:
Trevarefabrikken fikk en eventyrlig start, og har tiltrukket seg mennesker fra hele verden. Nå ville de revidere strategien for å sette kursen for neste fase og optimalisere det som fungerer og avslutte det som ikke gjorde det.
- Å transformere en over 75 år gammel fabrikkbygning til nytt liv er vel på generelt grunnlag en stor utfordring, både praktisk og økonomisk. Det å samle tankene og sette fingeren på “hva er vi” og “hvor vil vi”, og “hvordan kommer vi dit”, har vært en gjentagende utfordring de siste årene da vi har gått fra raskt fra idé til handling og videre til drift. Egga ble det naturlige valget som strategisk rådgiver både på bakgrunn av at de kjente litt til oss fra før, men i tillegg hadde "kolleger" i bransjen i Lofoten / Vesterålen også anbefalt dem (Martin Hjelle).
Løsningen:
Sammen med Trevarefabrikken jobbet vi frem deres nye strategi med visjon og misjon, og merkevarepersonlighet i en serie av workshops. Vi sorterte ut hvordan de skulle utvikle produkter og tjenester utifra tre grunnpilarer og en SWOT-analyse. Ved hjelp av segmenteringsmetoden sosioraster fikk Trevarefabrikken også avklart hvilke målgrupper som matchet deres eksisterende tjenester og produkter, og hva de burde utvikle for å nå de ønskede målgrupper enda bedre.
Sammen med en økonomisk analyse fikk vi optimalisert tjenester og produkter, og matchet det med hva som var viktig for eierne fremover. Vi tok oss noen timer med økonomisk sparring med Pål Viggo Mortensen i Inkubator Salten for å vatre analysen.
Basert på arbeidet fikk Egga Utvikling utviklet tre strategiske retninger for Trevarefabrikken som styret og ledelsen kunne vurdere. Etter valget på strategisk retning ble gjort, utviklet vi sammen med Trevarefabrikken en markedsplan med overordnende mål og delmål.
Resultat:
Trevarefabrikken ble kåret til årets Gaselle av Dagens Næringsliv i 2021. Omsetningen har de siste tre årene økt med 130 prosent og mer enn doblet sysselsettingen i samme periode. Fabrikken har blitt en naturlig møteplass for hele regionen med restaurant, kafé, overnatting, yoga og et bredt spekter av kulturtilbud. I tillegg til å tiltrekke seg turister fra ulike verdensdeler, har de blitt et eksempel å følge med tanke på å ansette medarbeidere fra ulike steder i verden, med ulik bakgrunn og erfaring. De jobber også aktivt i Henningsvær med å være en bidragsyter for lokalsamfunnet
“Egga hjalp oss til å konkretisere og tydeliggjøre overordnet strategi med misjon, visjon og mål, samt lage verktøy for å nå disse. Det var meget nyttig å få et blikk utenfra på egen bedrift, hvem man er, hvem man eventuelt tror man er og hva som er essensielt for å komme dit man (tror) man vil.”
— Martin Hjelle
“Deres imponerende arbeidskapasitet, forretningsteft, og endringsvilje er grunnen til at de er en suksess. De er “customer-driven” og ser muligheter, uten å bli kyniske. De er alltid tro til hvorfor de startet: Nemlig kjærligheten til de gode samtalene, naturen i Lofoten og ekte menneskemøter. Vi elsker Trevarefabrikken, fordi de er helved i alle valg de tar.
(Strategisk rådgiver Caroline Meier)
Produkter fra Egga:
SWOT-analyse
Sosioraster/markedssegmentering
Markedsanalyse
Merkevarepersonlighet
Strategisk rådgiving
Markedsplan
Prosjektleder Karoline Hol Blomstrand
Strategisk rådgiver Caroline Meier
Fotokred: Max Emanuelson, Elin Fröderberg, Maria Berking, Aurora Stenersen.